piątek, 7 lutego 2014

Szkolenie :: Zarządzanie zespołem

Na niezwykle konkurencyjnym rynku umiejętne kierowanie ludźmi jest niezbędne, by utrzymać firmę na „wysokich obrotach” i nie wypaść z gry.

Na niezwykle konkurencyjnym rynku umiejętne kierowanie ludźmi jest niezbędne, by utrzymać firmę na „wysokich obrotach” i nie wypaść z gry. Osoba na stanowisku kierowniczym dobrze zna realia, kulturę i organizację firmy, natomiast często wymaga rozwoju kompetencji związanych z komunikacją i egzekwowaniem zadań. Zdolność wpływania na innych, precyzyjnego komunikowania swojej woli, rozpoznawania sytuacji konfliktowych, stosowania profilaktyki, a nie tylko taktyki „gaszenia pożaru” jest niezwykle cenną umiejętnością. Warsztaty mają na celu, przećwiczenie kluczowych elementów komunikacji związanej z zarządzaniem – rozmowy motywującej i dyscyplinującej, instruktażu, wydawania poleceń, określania wymagań wobec pracownika.



Dzięki warsztatom uczestnicy:

  • zdobędą umiejętność skutecznego zarządzania zespołem, dopasowują styl do poziomu gotowości pracownika do realizacji zadań,
  • będą potrafili otwarcie i stanowczo komunikować decyzje swoich podwładnym,
  • przećwiczą techniki przekazywania informacji zwrotnej i prowadzenia rozmowy dyscyplinującej z pracownikiem,
  • poznają techniki wspierające rozwój pracowników, uwolnią i rozwiną ich potencjał,
  • nabędą umiejętność prowadzenia efektywnych spotkań rozwojowych, definiowania i rozliczania zadań,
  • wzmocnią poczucie własnej wartości i jasno określą relacje z podwładnymi,
  • zwiększą satysfakcję z wykonywanej przez siebie pracy,
  • uzyskają informację zwrotną od Trenera i innych uczestników dotyczącą ćwiczonych na szkoleniu metod i technik wspomagających zarządzanie zespołem,


Program szkolenia:

Moduł I (2 godz.)
Psychologiczne aspekty budowania efektywnej komunikacji w zespole

Pierwszy moduł będzie wprowadzał uczestników w zagadnienia skutecznej komunikacji w zespole, w relacji menadżer – pracownik. O skutecznej komunikacji możemy mówić dopiero wtedy, gdy informacja jest odebrana zgodnie z intencjami nadawcy. Uczestnicy zdiagnozują swój styl komunikacyjny i wypracują metodę dopasowywania komunikatów do odbiorcy.

  • Podstawy dobrego kontaktu - identyfikacja przydatnych kompetencji. Autoanaliza umiejętności komunikacyjnych.
  • Wojna światów. Pomiędzy logiką, emocjami a wartościami.
  • Budowanie wiarygodności – elementy komunikacji niewerbalnej i werbalnej. Spójność komunikatów.
  • Podstawowe narzędzia skutecznej komunikacji, pytania jako narzędzie kontroli nad procesem komunikacji, parafraza, słuchanie aktywne, zwroty zabezpieczające relacje.
  • Style komunikacji. Wprowadzenie do typologii osobowościowych.

Moduł II (3 godz.)
Budowanie wizerunku lidera

Od pierwszego dnia swojej pracy lider określa swoją rolę w zespole – buduje wizerunek. Od tego w jaki sposób określi swoje wartości, wyznaczy kierunek i jasne granice działań dopuszczalnych oraz preferowanych zależy w dużym stopniu dalsza współpraca oraz motywacja pracowników do realizacji zadań. Czy lepiej być partnerem czy dyrektywnie wyznaczać zadania? Jak elastycznie zmieniać swój styl kierowania i jakie to ma znaczenie dla efektywności zespołu? Jak zachować dyscyplinę wśród dużej grupy podwładnych? Oto pytania na które uczestnicy otrzymają odpowiedź w poniższym module.

  • „Problem na hali” - case study cz. I – wprowadzenie.
  • Specyfika kierowania dużą grupą pracowników.
  • Budowanie autorytetu lidera.
  • Przekazywanie decyzji jako forma budowania autorytetu.
  • Określenie zasad współpracy.
  • Wartości szefa, czyli jak dobrze zacząć.
  • Komunikacja budujące pozytywne relacje w grupie.

Moduł III (3 godz.)
Skuteczna realizacja zadań. Komunikacja bez nieporozumień

Zadaniem menadżera jest zmotywowanie i zainspirowanie pracownika do samodzielnej, jak najlepszej realizacji zadań oraz poszukiwania rozwiązań w przypadku sytuacji trudnych i niestandardowych. Istotnym elementem pracy menedżera jest również rozliczanie pracownika z powierzonych mu zadań. W trakcie modułu uczestnicy przećwiczą komunikaty oparte o informację zwrotna i konstruktywną krytykę, model asertywnej odmowy, a także wypracują metodę skutecznego instruktażu.

  • Laida i Hajmon – gra / symulacja.
  • Przyczyny niewykonywania obowiązków.
  • Oddzielanie faktów od opinii. Komunikat Ja.
  • „Co dobrze, a co źle”. Informacja o realizacji zadania.
  • Pomiędzy uległością a agresją. Podstawy asertywnej komunikacji.
  • Egzekwowanie własnych praw i ustanawianie granic psychologicznych.
  • Model asertywnej odmowy. Przyjmowanie i wyrażanie oceny. Trening postawy asertywnej.
  • „Zawalony temat”, czyli konstruktywna krytyka.

MODUŁ IV (4 godz.)
Metody i narzędzia angażowania i rozwijania pracowników

Jednym z kluczowych zadań menadżera jest wspieranie swoich podwładnych. Aby to osiągnąć szef powinien szczególny nacisk położyć na rozwój kompetencji swoich ludzi, na zdobycie przez nich wyższych kwalifikacji: zarówno tych „miękkich” - interpersonalnych, jak i tych „twardych” opartych o przepisy i procedury. W świecie globalizacji, i niezwykłego przyspieszenia każdy kolejny dzień jest zagrożeniem dla istniejącego modelu pracy - jedynie otwarte na nowa wiedzę i umiejętności osoby, odpowiednio zmotywowane i elastyczne sprostają jutrzejszym wyzwaniom.

  • Poziom gotowości pracownika do realizacji zadań.
  • Źródła informacji o lukach kompetencyjnych.
  • Budowania bezpiecznej atmosfery w rozmowie z pracownikiem.
  • Przygotowania do rozmowy. Identyfikacja pomocnych pytań.
  • Struktura rozmowy rozwojowej. Technika GROW.
  • Planowanie działań rozwojowych. Zasady tworzenia planów rozwojowych i ich weryfikacja.

Moduł V (4 godz.)
Sytuacje konfliktowe w zespole. Rola lidera w rozwiązywaniu trudnych sytuacji.

W życiu każdego zespołu zdarzają się trudne sytuacje. Konflikt jest wspólnym problemem jego uczestników. Aby został konstruktywnie rozwiązany, powinny być uwzględniane interesy wszystkich stron. Tradycyjne postrzeganie konfliktu polegało na traktowaniu go jako zjawiska tylko i wyłącznie negatywnego. Źródła upatrywano w błędach zarządzania, nieumiejętności uświadomienia celu i wspólnych interesów. Pogląd ten jednak ewaluował. Stwierdzono, że konflikty w organizacjach są nieuniknione, a czasami nawet niezbędne. W module tym uczestnicy na bazie gier i casy study będą przyglądać się zjawisku konfliktu i bezpośrednio w nim uczestniczyć. Na bazie tych doświadczeń wypracowana zostania metodologia zarządzania konfliktem i narzędzi jego konstruktywnego rozwiązania.

  • Dlaczego dochodzi do konfliktów? Czy konflikt zawsze jest zjawiskiem negatywnym?
  • Dylemat więźnia – gra / symulacja.
  • Sposoby diagnozowania sytuacji konfliktowych.
  • Konstruktywne radzenie sobie z sytuacją konfliktu. Jak wykorzystać pozytywne i negatywne efekty konfliktów?
  • Strategie i metody rozwiązywania konfliktów.
  • Efektywne zachowania lidera w sytuacjach konfliktowych. Techniki przeciwdziałania presji, manipulacji i agresji.
  • „Problem na hali” Case study cz. II - finalizacja.